یکشنبه 17 تیر 1403
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : محمد رحیمی |

 در مدرسه گر چه دانش اندوز شوي

وز گرمي بحث مجلس افروز شوي

در مکتب عشق با همه دانايي

سر گشته چو طفلان نو آموز شوي

 

يا رب تو به فضل، مشکلم آسان کن

از فضل و کرم درد مرا درمان کن

بر من منگر که بي کس و بي هنرم

هر چيز که لايق تو باشد آن کن

 

اسرار ازل را نه تو داني و نه من

وين حرف معما نه تو خواني و نه من

هست از پس پرده گفتگوي من و تو

چون پرده در افتد نه تو ماني و نه من

 

اي گشته جهان تشنه پر آب از تو

اي رنگ گل و لاله خوش بو از تو

محتاج به کيمياي اکسير توايم

بيش از همه عقل گشته سيراب از تو

 

اي رونق کيش بت پرستان از تو

وي غارت دين صد مسلمان از تو

کفر از من و عشق از من و زنار از من

دل از تو و دين از تو و ايمان از تو

 

شبهاي دراز اي دريغا بي تو

تو خفته بناز اي دريغا بي تو

دوري و فراق اي دريغا بي تو

من در تک و تاز اي دريغا بي تو

 

درد دل من دواش مي داني تو

سوز دل من سزاش مي داني تو

من غرق گنه پرده عصيان در پيش

پنهان چه کنم که فاش مي داني تو

 

از بس که شکستم و ببستم توبه

فرياد همي کند ز دستم توبه

ديروز به توبه اي شکستم ساغر

و امروز به ساغري شکستم توبه

 

جز وصل تو دل به هر چه بستم توبه

بي ياد تو هر جا که نشستم توبه

در حضرت تو توبه شکستم صد بار

زين توبه که صد بار شکستم توبه

 

افسوس که عمر رفت بر بيهوده

هم لقمه حرام و هم نفس آلوده

فرموده ي ناکرده پشيمانم کرد

افسوس ز کرده هاي نافرموده

 

دنيا طلبان ز حرص مستند همه

موسي کش و فرعون پرستند همه

هر عهد که با خداي بستند همه

از دوستي حرص شکستند همه

 

اي شاه ولايت دو عالم مددي

بر عجز و پريشاني حالم مددي

اي شير خدا زود به فريادم رس

جز حضرت تو پيش که نالم مددي

 

از کبر مدار هيچ در دل هوسي

کز کبر به جايي نرسيد است کسي

چون زلف بتان شکستگي عادت کن

تا صيد کني هزار دل در نفسي

 

تا نگذري از جمع به فردي نرسي

تا نگذري از خويش به مردي نرسي

تا در ره دوست بي سر و پا نشوي

بي درد بماني و به دردي نرسي

 

مزار دلي را که تو جانش باشي

معشوقه ي پيدا و نهانش باشي

زان مي ترسم که از دلا زاري تو

دل خون شود و تو در ميانش باشي

 

جسمم همه اشک گشت و چشمم بگريست

در عشق تو بي جسم همي بايد زيست

از من اثري نماند اين عشق ز چيست

چون من همه معشوق شدم عاشق کيست

 

دردي داريم و سينه ي برياني

عشقي داريم و ديده ي گرياني

عشقي و چه عشق، عشق عالم سوزي

دردي و چه درد، درد بي درماني

 

يا رب در خلق تکيه گاهم نکني

محتاج گدا و پادشاهم نکني

موي سيه هم سفيد کردي به کرم

با موي سفيد رو سياهم نکني

 

آن را که حلال زادگي عادت و خوست

عيب همه مردمان به چشمش نيکوست

معيوب همه عيب کسان مي نگرد

از کوزه همان برون تراود که در اوست

 

در درد شکي نيست که درماني هست

با عشق يقين است که جاناني هست

احوال جهان چو دم به دم ميگردد

شک نيست در اين حال که گرداني هست

 

سوفسطايي که از خرد بي خبر است

گويد عالم خيالي اندر گذر است

آري عالم همه خياليست ولي

پيوسته حقيقتي در او جلوه گر است

 

پاکي و منزهي و بي همتايي

کس را نرسد ملک بدين زيبايي

خلقان همه خفته اند و درها بسته

يا رب تو در لطف به ما بگشايي

 

از هستي خويش تا پشيمان نشوي

سر حلقه عارفان و مستان نشوي

تا در نظر خلق نگردي کافر

در مذهب عاشقان مسلمان نشوي

امتیاز : نتیجه : 5 امتیاز توسط 2 نفر مجموع امتیاز : 40


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب
برچسب ها : رباعیات ابوسعید ابوالخیر , رباعی , شعر , رباعیات بسیار زیبا ,

تاریخ : 1389/12/04 | نظرات (0) بازدید : 575

دو قدم مانده که پاییز به یغما برود تاریخ : جمعه 26 آذر 1395
چگونه خاک نفس می کشد؟ بیندیشیم تاریخ : جمعه 28 خرداد 1395
تکیه بر خار مغیلان چه کند گر نکند تاریخ : پنجشنبه 06 خرداد 1395
طلب هر کسی از وصل تو چیزی دگرست تاریخ : پنجشنبه 06 خرداد 1395
از دلنوشته های پروفسور حسابی (پدر فیزیك ایران) تاریخ : پنجشنبه 06 خرداد 1395
بر تیر نگاه تو دلم سینه سپر کرد تاریخ : جمعه 18 دی 1394
اینکه از دور تماشا کنمت سنگین است تاریخ : جمعه 18 دی 1394
در ديگران مي جويي ام اما بدان اي دوست تاریخ : شنبه 16 خرداد 1394
تبی این گاه را چون كوه سنگین می كند آنگاه تاریخ : شنبه 16 خرداد 1394
دفتر عشق تو را بستم، نيايي بهتر است تاریخ : شنبه 16 خرداد 1394
تا تو هستی و غزل هست دلم تنها نیست تاریخ : شنبه 16 خرداد 1394
موج عشق تو اگر شعله به دل‌ها بکشد تاریخ : جمعه 15 خرداد 1394
نوروز بمانید که ایّام شمایید! تاریخ : شنبه 01 فروردین 1394
خاطره‌ات به جای تو تاریخ : جمعه 26 دی 1393
گاهی گمان نمی کنی ولی خوب می شود تاریخ : جمعه 07 آذر 1393
مشک تو که افتاد، دل حادثه لرزید تاریخ : چهارشنبه 07 آبان 1393
من از عقرب نمی ترسم ولی از نیش می ترسم تاریخ : دوشنبه 05 آبان 1393
این که با خود می کشم هر سو، نپنداری تن است تاریخ : پنجشنبه 24 مهر 1393
یا رب مرا یاری بده ، تا سخت آزارش کنم تاریخ : پنجشنبه 24 مهر 1393
تو را دوست می دارم... تاریخ : چهارشنبه 28 خرداد 1393


کد امنیتی رفرش


سوته دلان سلام خوش آمدید،در وبلاگ سوته دلان زیباترین شعرها،دانستنیها، داستانها، جملات زیبای بزرگان، ضرب المثلهای ملل مختلف و... را بخوانید و لذت ببرید و با ارائه نظرات و پیشنهادهای گرانبهای خود زمینه ارتقاء وبلاگ را فراهم آورید. باتشکر-مدیر وبلاگ سوته دلان
بالای صفحه
سوته دلان
firefox
opera
google chrome
safari